Čím viac “hlúpol” Facebook, tým viac sa zdal byť budúcnosťou “inteligentných” sociálnych sietí spolu s LinkedInom aj Twitter. Sociálna sieť, ktorá odjakživa úzkostlivo dbala na čistotu, efektívnosť a obsah komunikácie, sa stala útočiskom “intelektuálnejšej” časti užívateľov unavenej prázdnotou a primitívnosťou diskusií na Facebooku.
Sociálna sieť s modrým vtáčikom mala byť útočiskom rozumných diskusií, dnes zapína naspäť hoaxerov a neonacistov. A ani tí intelektuáli na nej nie sú práve výkladná skriňa.
Čím viac “hlúpol” Facebook, tým viac sa zdal byť budúcnosťou “inteligentných” sociálnych sietí spolu s LinkedInom aj Twitter. Sociálna sieť, ktorá odjakživa úzkostlivo dbala na čistotu, efektívnosť a obsah komunikácie, sa stala útočiskom “intelektuálnejšej” časti užívateľov unavenej prázdnotou a primitívnosťou diskusií na Facebooku.
Aj Twitter stál pred výzvami, pri ktorých si vyberal, či ustojí svoju elitnú pozíciu, alebo klesne do rovnakého populistického hejterského bahna. Symbolom hodnotového usporiacania nadradeného komerčným záujmom sa však stalo zablokovanie účtu Donalda Trumpa dva dni po útoku na Capitol, ku ktorému Trump svojich stúpencov priamo vyburcoval.
Kúpa v apríli 2022 sa pre juhoafrického biznismena, dovtedy známeho vizionárskymy futuristickýmy projektami, ukázala byť reputačnou katastrofou. Nájsť medzi jeho následnými rozhodnutiami aspoň jedno správne je veľmi ťažké. Musk zrušil dovtedajšie bany a s argumentom slobody slova na sieť vrátil okrem Donalda Trumpa aj popredné účty neonacistov a hoaxerov – teda jedincov a organizácie, ktoré slobodu programovo a systematicky ničia.
Slávnym sa stal naopak jeho boj a nakoniec aj zákaz účtu zverejňujúceho krátke lety, ktoré Musk podnikal so svojím súkromným tryskáčom a ktoré kazili jeho imidž spasiteľa ekologickej mobility. V súlade so slobodou slova veľmi nebol ani twitterovský zákaz publikovania linkov na konkurenčnú sociálnu sieť Mastodon, vyslovene fraškou hlasovanie o tom, či má Musk odstúpiť z pozície šéfa Twitteru. “Odstúpim, keď nájdem dosť veľkého blázna, aby to prebral po mne,” napísal Musk na Vianoce po výsledku 57,5% za “áno” a šéfom je dodnes.
Ľudia úzkostlivo vyhľadávali správy o vojne vrátane videí priamo z bojov a hoci pre tie naozaj insiderské, autentické a neupravené videá a fotky z vojny je dodnes zlatou baňou sieť Telegram, väčšina ľudí si followla radšej účty na Twitteri, ktoré tento obsah z Telegramu preberajú.
Vojnový obsah na Facebooku sa s tým na Twitteri nemohol rovnať, sociálna sieť mala oveľa prísnejšie pravidlá ohľadom zobrazovania násilia a oveľa komunitnejšie a komercionalizovanejšie algoritmy. Inými slovami, skôr než najnovšie videá horiacich ruských tankov a fotky ruských vojnových zverstiev ste na ňom našli status vášho kamoša. A reklamu.
Ak však nová vlna migrujúcich užívateľov hladná po relevantných informáciách čakala, že sa zrazu ocitne v intelektuálne náročnejšom prostredí, často zostala sklamaná. Ukázalo sa, že algoritmy sociálnych sietí sa dnes pre veľkú konkurenciu viac podobajú než líšia. Aj Twitter bol zrazu plný banálnych tweetov s dobrým organickým potenciálom typu “Toto dnes urobila moja mačka”.
A aj Twitter viac odmeňoval emocionálne vybičovanejší obsah ponad pokojne a rozumne podané postrehy a argumenty, takže aj relevantná a odborná slovenská elita, zrejme aj pod falošným dojmom, že ju sleduje menej ľudí, než tomu v skutočnosti je, sa na ňom občas vyjadrovala a vyjadruje ako rapperi v “diss” songoch. Viď napríklad známa kauza Rada Ondřejíčka a Petra Tkačenka so “zašitím” Simy Magušinovej.
Odborník na sociálne siete Matt Navara nedávno publikoval článok založený na informáciách od zdroja vo vnútri spoločnosti Meta. Jednotka sociálnych sietí podľa neho chystá svoj vlastný klon Twitteru s kódovým označením “Barcelona”. Naviazaný má byť na Instagram, ktorý už nejaký čas testuje “Notes”, krátke textové “statusy” bez povinného uploadnutia fotky či videa.
Novú službu by mala Meta spustiť toto leto, no Navara jedným dychom pripomenul, že spoločnosť zatiaľ nemá veľmi dobrú bilanciu, čo sa týka spúšťania nových appiek a služieb zameraných na generáciu Z. Tomu by však mohla pomôcť stále nekončiaca kríza Twitteru, ktorý môže mať problém udržať si užívateľov sklamaných Muskovými vrtochmi.